Oprócz szybkiego przemieszczania się,  marzeniem człowieka zawsze było komunikowanie się z innymi ludźmi na dystanse większe niż odległość, na jaką docierają dźwięki z wydawane z ust. Dlatego właśnie przez tysiące lat człowiek wymyślił wiele sposobów zdalnej komunikacji. Zaczynając od posyłania gońców, gołębi pocztowych, aż do stworzenia pierwszych instytucji pocztowych. Formy te choć prowizoryczne dawały możliwość przekazywania informacji na znaczne odległości.

Prawdziwą rewolucją było jednak odkrycie możliwości komunikacji przy wykorzystaniu elektryczności. I tak od telegrafu, ludzkość doszła do telefonu opartego na infrastrukturze kablowej. W ostatnich dziesięcioleciach rozwinęła się także telefonia komórkowa. Równoległe do niej nastąpił rozwój się innego medium, jakim jest Internet.

Telefon stacjonarny i komórkowy
Powstawanie pierwszych centrali, linii oraz numerów telefonicznych było początkiem prawdziwej rewolucji w dziedzinie komunikacji. Co najważniejsze komunikacji głosowej. W bardzo szybkim tempie objęła ona cały świat, docierając stopniowo do osób nawet mało zamożnych mieszkających w biedniejszych regionach. To świadczy o tym jak dużą potrzebą jest komunikacja głosowa na duże odległości. Następną rewolucją było powstanie telefonii komórkowej uważanej za jedne z najważniejszych wynalazków w historii świata. Jej przewagą nad telefonią stacjonarną jest mobilność. Jednak zarówno telefonia stacjonarna jak i komórkowa przyczyniły się do rozwoju Internetu. Łączy on w pewien sposób zalety obydwu tych telefonii. Oferuje on dużo więcej form przesyłu informacji takich jak poczta elektroniczna, komunikatory tekstowe, fora dyskusyjne.

Fot. Pixabay.com

Technologia telefonii internetowej
Oprócz form tekstowych, Internet daje możliwość komunikacji głosowej. Tak powstała technologia VoIP, czyli Voice over Internet Protocol. Wykorzystanie protokołu internetowego do stworzenia nowego rodzaju telefonii pozwoliło wykorzystać zalety zwykłej telefonii i dało nowe możliwości. Najważniejsze atuty technologii VoIP to:
– tanie, a w niektórych przypadkach darmowe rozmowy nawet o zasięgu międzynarodowym,
– połączenia dzięki sieci Internet nawet bez użycia komputera (potrzebny specjalny telefon bądź bramka VoIP),
– mobilność wynikająca z faktu przypisywania numeru do osoby bądź przedsiębiorstwa, a nie budynku,
– opcja przeniesienia numeru telefonii stacjonarnej do internetowej,
– możliwość wykonywania połączeń w tych miejscach budynku gdzie jest kiepski zasięg, ale dociera Internet,
– techniczne udogodnienia takie jak rejestracja dźwięku, tworzenie bilingów itp.
Liczba zalet telefonii Internetowej VoIP, stawia w cieniu nieliczne wady tego rozwiązania jak np.
– dostęp do szybkiego, szerokopasmowego Internetu, co w dzisiejszych czasach staje się małym problemem,
– konieczność instalacji specjalnej bramki bądź telefonu w przypadku rezygnacji z używania komputera w celu rozmowy.
Z technologii VoIP często korzystają centra obsługi telefonicznej czy firmy korzystające z marketingu telefonicznego. Pozwala ona na realne obniżenie kosztów, szczególnie tych ponoszonych z powodu częstych rozmów zagranicznych o zasięgu nawet międzykontynentalnym.

 


Fot. Pixabay.com

VoIP to przyszłość
W czasach ogromnego rozwoju szybkiego Internetu zarówno kablowego, jak i mobilnego, telefonia VoIP jest ciągle rozwijana i udoskonalana. Liczba jej użytkowników wciąż rośnie. Coraz częściej jest też używana w prywatnych domach i mieszkaniach, szczególnie u osób posiadających dużo kontaktów za granicą, a nie zawsze mających czas na rozmowy poprzez portale społecznościowe czy komunikatory tekstowe.

Technologia telefonii internetowej – podstawowe informacje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *